Blog


Terug naar overzicht

23-04-2020

Veerkracht opbouwen, zodat je kunt terugveren

Bouw veerkracht op, zodat je kunt terugveren

Als professionele coach help je anderen om naar hun emoties te luisteren, zodat ze kunnen begrijpen hoe ze zich voelen, maar het is voor sommige mensen moeilijk om positief te blijven in deze situatie als ze niet weten hoe lang het zal duren. Dus waar kunnen we op dit moment hoop zoeken en hoe realistisch is het voor ons om simpelweg: kalm te blijven en door te gaan?

Onze normale copingmechanismen worden tot het uiterste getest door de huidige 'blijf thuis'-beperkingen, dus graag deel ik enkele eenvoudige tips, trucs en technieken uit de coachingwereld met jullie. Ik hoop dat deze informatie over veerkracht je zal inspireren om gebruik te maken van de vaardigheden en ervaring die professionele coaches hebben om anderen te helpen. Ik hoop dat je onderstaande tips over veerkracht nuttig vindt. De eerste heeft alle informatie die nodig is om je te helpen focussen op hoe je je wilt voelen:

Tip 1 - Focus op hoe je je wilt voelen

Wat je denkt, houdt rechtstreeks verband met hoe je je voelt, dus als de wereldwijde pandemie het enige is waaraan je nu kunt denken, hoe voel je je dan? Onthoud dat we hier allemaal samen in zitten en dat je misschien niet kunt veranderen wat er gebeurt, maar je kunt wel veranderen hoe je je erover voelt. Werk voor de verandering achteruit en richt je op hoe jij je wilt voelen. Als je je bijvoorbeeld gelukkig wilt voelen, richt je dan op de dingen die je normaal gesproken gelukkig zouden maken. Het kan iets eenvoudigs zijn, zoals afspreken met familie en vrienden, maar dat is op dit moment niet mogelijk, maar je kunt nog steeds met ze praten of videochatten. We zien dat mensen virtuele feesten, quizavonden en zelfs bruiloften houden, dus pak pen en papier en kijk wat je gelukkig maakt.

Taak 1
Maak een lijst van alle dingen die je gelukkig maken. Mogelijk moet je innovatief of creatief zijn om een manier te vinden om de dingen op je lijst nog steeds te doen. Sommige zijn wellicht niet mogelijk, vanwege de fysieke sociale afstand, maar ze kunnen worden gemarkeerd als de eerste dingen die je gaat doen, zodra de beperkingen zijn opgeheven.

Tip 2: Doe de dingen die je interesseren

Je hebt nu misschien tijd over, dus wat doe je om je dag te vullen als je thuis vastzit?
We weten dat de dingen die ons interesseren normaal gesproken de dingen zijn die ons ook gelukkig maken, dus controleer die lijst snel vanuit taak 1 en voeg alle dingen toe die je interesseren. Je wilt bijvoorbeeld graag reizen en nieuwe dingen zien, maar dat is op dit moment niet mogelijk, maar je kunt internet gebruiken om een virtuele wereldreis te maken en deel deze ervaring online met familie en vrienden.

Taak 2:
Ga op internet. Het is nu een goed moment om: terug te kijken naar je vakantiefoto's en een reisblog te schrijven, die positieve restaurantbeoordeling te schrijven of je aan te melden voor afstandsonderwijs om je geest te voeden.

Tip 3: Zorg voor je lichaam en geest

Voor sommige mensen kan de huidige situatie stress veroorzaken die zowel fysiek als emotioneel is, dus hoe ga je om met stress en hoe blijf je actief?
Je weet dat veel slaap krijgen, gehydrateerd blijven, een uitgebalanceerd dieet volgen en regelmatig sporten, je lichaam zal helpen om alles aan te kunnen, maar als je hieraan ook positieve mindfulness koppelt, kun je echte voordelen beginnen te voelen. Ga naar buiten, ga hardlopen of loop met je hond en gebruik de tijd weg van je normale omgeving om mindfulness te oefenen. Kijk om je heen en wees je volledig bewust van waar je bent en wat je doet, maar niet overweldigd door wat er gebeurt. Afhankelijk van waar je woont, zijn je keuzes mogelijk beperkt in wat je kunt doen, maar yoga bijvoorbeeld heeft slechts een klein vloeroppervlak nodig. Het is een geweldige mix van lichaam en geest, dus je kunt alle andere geluiden uitschakelen en je concentreren op hoe je ademt, beweegt en je lichaam vasthoudt.

Taak 3:
Maak elke dag tijd om iets fysieks te doen. Ga naar buiten als je kunt en laat de mensen om je heen weten dat je niet bereikbaar bent, dus neem even de tijd om je te concentreren op hoe je je voelt, naar je lichaam te luisteren en stil te staan bij hoe je positief kunt blijven.

Tip 4: Blijf positief

Sommige mensen zien het glas van nature als halfvol, dus wat kan de rest van ons doen als het er echt halfleeg uitziet?
Op dit moment is het misschien moeilijk om je positief te voelen, vooral wanneer het 24-uur voortschrijdend nieuws een constante update geeft over de impact die deze wereldwijde pandemie wereldwijd heeft, maar we weten dat de zaken weer normaal zullen worden. We weten misschien niet wanneer, maar als we zien hoe geweldig gemeenschappen kunnen zijn om samen te komen om te doen wat nodig is om dit te doorstaan, voelen we hoop. Door het script van je interne dialoog te wijzigen en bij te werken, klinkt dit veel optimistischer en zal het de impact die het op je heeft en hoe je erover denkt veranderen.

Taak 4:
Bekijk het nieuws slechts één keer per dag en schakel je nieuwswaarschuwingen uit. Probeer je voor te stellen hoe het leven volgend jaar zal zijn, zodat je niet overweldigd wordt door de huidige situatie en deel alle positieve informatie die je ziet met de mensen om je heen.

Tip 5: Help anderen en maak tijd vrij voor familie en vrienden

Iedereen heeft nu ondersteuning nodig, dus wat kun je doen om te helpen?
Mogelijk kun je je aanmelden bij de voedselbank of andere initiatieven van vrijwilligersorganisaties of gewoon bij je buren checken hoe het met hen gaat. Wat je ook doet, het zal helpen. Het zal anderen helpen en het zal jou helpen. Als je je huis niet kunt verlaten dan zijn je opties beperkt, dus zorg ervoor dat je de hulp krijgt die je nodig hebt en blijf in contact met zoveel mogelijk mensen. Praten en luisteren is de grootste verdediging die we nu hebben tegen verveling, frustratie en eenzaamheid. Praten over hoe je je voelt, kan helpen om de zaken weer in perspectief te plaatsen en je veerkracht op te bouwen terwijl we samen door deze moeilijke periode gaan. Praten maakt ons ook gelukkig, dus maak volop gebruik van de technologie die we hebben en blijf praten.

Taak 5:
Maak een lijst van alle mensen met wie je graag praat en bel ze snel. Praat over van alles en nog wat. Als je lacht dan verhoogt het gelukshormoon endorfine. Neem contact op met iemand van wie je niets hebt gehoord en kijk hoe het met diegene gaat. Omdat hij of zij misschien niet is gebeld, kan jouw telefoontje precies zijn wat iemand op dat moment hard nodig heeft.
Tip 5: Help anderen en maak tijd vrij voor familie en vrienden
Iedereen heeft nu ondersteuning nodig, dus wat kun je doen om te helpen?
Mogelijk kun je je aanmelden bij de voedselbank of andere initiatieven van vrijwilligersorganisaties of gewoon bij je buren checken hoe het met hen gaat. Wat je ook doet, het zal helpen. Het zal anderen helpen en het zal jou helpen. Als je je huis niet kunt verlaten dan zijn je opties beperkt, dus zorg ervoor dat je de hulp krijgt die je nodig hebt en blijf in contact met zoveel mogelijk mensen. Praten en luisteren is de grootste verdediging die we nu hebben tegen verveling, frustratie en eenzaamheid. Praten over hoe je je voelt, kan helpen om de zaken weer in perspectief te plaatsen en je veerkracht op te bouwen terwijl we samen door deze moeilijke periode gaan. Praten maakt ons ook gelukkig, dus maak volop gebruik van de technologie die we hebben en blijf praten.
Taak 5:
Maak een lijst van alle mensen met wie je graag praat en bel ze snel. Praat over van alles en nog wat. Als je lacht dan verhoogt het gelukshormoon endorfine. Neem contact op met iemand van wie je niets hebt gehoord en kijk hoe het met diegene gaat. Omdat hij of zij misschien niet is gebeld, kan jouw telefoontje precies zijn wat iemand op dat moment hard nodig heeft.


Bron: MyCoachingToolkit.com – 2020



Terug naar overzicht